Paradoksets kunst

Forfatter
Andreas Halskov

Forlag
Turbine

Udgivelsesår
2014

Genre
Kunst og kultur

Omslaget til Paradoksets kunst har en hel del hentydninger til David Lynch, som jeg aldrig havde fanget, hvis ikke forfatteren havde gjort mig opmærksom på det:

  • Dobbeltkopieringen er et fast signaturgreb hos David Lynch, som omtales i bogen, og som er genbrugt i designet.
  • Den røde farve spiller en central rolle hos instruktøren og således også på bogens omslag.
  • Bogen handler om paradokset som en styrende figur hos David Lynch, og zigzagstriberne henviser til et af de paradoksale rum i Lynchs værker (både “Eraserhead” og “Twin Peaks” samt “Twin Peaks: Fire Walk With Me”), som også omtales i bogen. Desuden er det svært at greje instruktørens udtryk i øjnene: Er han fokuseret, fascineret af noget eller utryg? Også hans blik kan læses på flere modsatrettede måder.

Behandlingen af fotografiet er dejlig anderledes end andre bøger i samme genre (denne bog er vel nærmere over i kulturportræt end det er en biografi),men jeg er i tvivl om, hvor godt den vil klare sig i den onde konkurrence på boghylden. Titlen er det element de springer mets i øjnene, og fotografiet kommer mest til at fungere som et baggrundsmønster. Man kunne med fordel have brugt Lynchs blikretning til at pege mod titlen og integrere typografien mere i fotografiet, og også lade den være for eksempel dobbeltkopieret, rød eller i zig-zagstriber.

Men, den rød/hvide kontrast og Lynchs blik fungerer ganske godt.